وبلاگ

بوی بد عرق، علت و راه های رفع آن

بوی بد عرق

بدون شک تمامی افراد بوی بد عرق را تجربه کرده اند.  که ممکن است به علت عرق بعد از ورزش یا هوای گرم و … باشد.  حال می خواهیم ببینیم علت این بو در بدن چیست و آیا می توان جلوی آن را گرفت یا نه؟

علت بوی بد عرق چیست؟

بوی بد عرق ناشی از ترشح دو دسته از غدد در بدن می باشد. معمولاً بیشترین نقاطی که با عرق در بدن مواجه هستند زیربغل، کشاله ران می باشند. به طورکلی ترشح غدد و عرق ناشی از آن ها به تنهایی بوی بدی با خود به همراه ندارد. در نخستین لحظاتی که عرق می کنیم هیچ گونه بوی نامطبوعی به مشام نمی رسد.  اما در اثر ماندن این رطوبت و عرق بر روی بدن یا لباس و برخورد باکتری ها و رشد آن ها،  شاهد بوی نامطبوع بدن می شویم. پس اگر بتوان جلوی رشد باکتری ها در بدن را گرفت، می توان از ایجاد بوی بد عرق جلوگیری کرد.  اولین قدم  استحمام مرتب و مداوم است. برای این منظور می توانید از شامپوهای خوب و مناسب جهت نظافت بدن و شستشو استفاده کنید که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم.

آیا می توان جلوی عرق را گرفت؟

ازآنجایی که عرق کردن جزو فعالیت های طبیعی بدن می باشد،  نباید جلوی آن را گرفت. یک بدن سالم حتما دچار عرق و تعرق می شود . این عرق کردن در زمانی مانند ورزش یا استرس و تغییر هورمون و هوای گرم و شرجی بیشتر می شود که نشان دهنده سلامت افراد است.  درصورتی که با راه های غیرمطمئن جلوی عرق کردن را بگیریم، دچار مشکل و ایجاد خطر برای سلامتی خود شده ایم. درنتیجه جلوی عرق کردن را نمی توان گرفت اما می توان به کمک راه های دیگر مانع از ایجاد بوی بد عرق در بدن شد.

توجه به چه مواردی باعث کنترل بوی بد عرق می شود؟

برای رفع بوی عرق و داشتن یک بدن با بوی خوب راه های مختلفی وجود دارد.  بیش از هر چیزی باید مبدا و منشا ایجاد بوی بد را بررسی کنیم . همان طور که گفتیم منشأ این بو از باکتری هایی می باشد که در محیط مرطوب عرق رشد می کنند. این باکتری ها سبب شکسته شدن پروتئین های بدن به نوعی اسید خاص می شوند که این اسید باعث ایجاد بوی نامطبوع در بدن می شود.

البته این بو به سبک زندگی افراد نیز بستگی دارد. هرچه فرد رژیم غذایی ناسالم تری داشته باشد و در رژیم غذایی خود از فرآورده های گوشتی زیاد یا ادویه جات زیادی مانند زردچوبه و خوراکی های بودار استفاده کند،  بوی عرق بدن وی  تندتر و نامطبوع تر می شود . به عنوان مثال ادویه ای مانند زردچوبه باعث آزادسازی گوگرد از بدن می شود که همین مسئله باعث می شود که عرق افراد بوی تندتری داشته باشد.  پس یکی از راه ها برای کاهش بوی بد ناشی از عرق اصلاح رژیم غذایی خود و استفاده کمتر از از ادویه جات تند می باشد.

از دیگر مواد غذایی که باعث ایجاد بوی بد در بدن می شوند ، استفاده بیش ازحد شکلات و  شیرینی است.  باکتری ها نیز مانند انسان ها به قندها علاقه دارند . در نتیجه اگر قند خون فرد بالا باشد یا میزان زیادی گلوکز در بدن وی وجود داشته و با عرق خارج شود،  باکتری ها آن را یک محیط بسیار خوب برای رشد تلقی کرده و قند خارج شده در عرق بدن افراد را به الکل تبدیل می کنند.  درنتیجه همین تبدیل به الکل باعث ایجاد بوی بد در بدن می شود .

ازجمله دلایل دیگر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری کلیوی و …  می باشد.

مسئله بعدی رعایت کامل بهداشت است.  بیشتر افراد از بوی بد عرق در ناحیه زیربغل شاکی هستند.  برای کاهش و درمان بوی بد عرق زیربغل نخستین گام اصلاح موهای زائد رشد کرده در این ناحیه می باشد . پس از آن خوب است که به طور مرتب ناحیه زیربغل را شستشو داده و خشک کنیم.  نبود رطوبت در بدن و به طور اختصاصی ناحیه زیربغل باعث می شود که محیط رشد باکتری ها فراهم نشده و بوی بد نداشته باشیم.

   آیا برای رفع بوی بد عرق راه درمان وجود دارد ؟

یکی از اصلی ترین سوالات افراد این است که آیا می توان بوی بد عرق را از بین برد یا راهی برای کاهش آن وجود دارد؟ بله

الف) استحمام

همان طور که گفتیم نمی توان مانع ایجاد عرق در بدن شد،  اما به راه های کمکی و درمانی می توان آن را کاهش داد . اولین و مهم ترین مسئله برای نداشتن بوی بد عرق ، حمام کردن و حفظ نظافت شخصی و فردی می باشد . بدین صورت که حتما لباس های خود را زود به زود عوض کرده و در صورت عرق کردن سریع بدن را شستشو داده و خشک کنیم . دراین صورت دیگر محیط رشد باکتری فراهم نشده و بدن بوی بدی نمی گیرد .

ب) رول ضد تعریق

از جمله دیگر راه های درمان برای کاهش بوی بد عرق استفاده از رول های ضد باکتری می باشد . این رول ها مانع تعریق نمی شوند بلکه با خاصیت آنتی باکتریالی خود جلوی رشد و فعالیت باکتری ها را گرفته و همین مسئله باعث می شود که بدن دچار بوی بد نشود.  معمولاً زمان استفاده از این رول های ضد عرق پس از حمام می باشد.  علاوه براین رول ها می توان از اسپری های بدن نیز استفاده کرد که همین فعالیت را دارند.

شامپو بدن تراست

پ) شامپو بدن تخصصی تراست

یکی دیگر از راه ها برای جلوگیری از بوی بد عرق استفاده از شامپوهای بدنی می باشد که خاصیت ضد تعریق و خوشبوکننده بدن را دارند . به عنوان مثال یکی از بهترین شامپوهای بدن در این زمینه شامپو بدن های تراست می باشند . این شامپو هم مخصوص آقایان و هم مخصوص بانوان تولید شده و می توان آن را یک راه حل مناسب برای داشتن بدن خوش بو انتخاب کرد.

شامپو بدن تراست  جزء نخستین شامپوهای تخصصی بدن برای ورزش می باشد. به طورکلی بیشترین عرق زمانی می شود که افراد فعالیت بدنی بالایی داشته باشند و این فعالیت بدنی به دنبال ورزش کردن خود را نشان می دهد.  همین مسئله باعث شده که ورزشکاران با بوی بد عرق خود دچار مشکل شوند.

تراست برای برطرف کردن این مشکل شامپوهای تخصصی هم برای بانوان هم برای آقایان تولید کرده که یک انتخاب هوشمندانه برای ورزشکاران و همه افرادی می باشد که می خواهند بدنی خوش بو داشته باشند.

 طب سنتی برای درمان بوی بد عرق و زیربغل چه توصیه هایی دارد ؟

موارد گفته شده جزو روش های صنعتی بوده و جزو راه هایی هستند که به تازگی برای برطرف کردن بوی بد عرق از آن ها استفاده می شود.  اما طب سنتی نیز برای این منظور راهکارهایی از گذشته تا به امروز ارائه داده است.

  • روغن نارگیل :

یکی از این راهکارها استفاده از روغن نارگیل می باشد.  روغن نارگیل دارای خاصیت ضدمیکروبی بوده که یکی از مؤثرترین راه ها برای درمان بوی بد زیربغل به شمار می آید.  این روغن علاوه بر نرم کردن پوست با بوی بد زیربغل نیز مقابله می کند.

  • نعنا:

از دیگر راه های درمان برای بوی  بد بدن به خصوص زیربغل استفاده از محلول دم کرده نعناع می باشد. این محلول به کم شدن ترشح غدد زیربغل کمک کرده و از آن حتی برای از بین بردن بوی بد دهان نیز می توان استفاده کرد.

  • راه های سنتی دیگری نیز برای برطرف کردن بوی بد عرق وجود دارد. مانند استفاده از برگ حنا، استفاده از دانه شنبلیله، استفاده از مریم گلی و…

بوی بد عرق

آیا پوشش و لباس بر روی بوی بد بدن تاثیرگذار است؟

یکی از عوامل بسیار مهم برای بوی بد عرق در بدن،  لباس ها می باشند.  معمولاً لباس هایی که از الیاف مصنوعی و  پلاستیکی ساخته شده اند بوی بد عرق را تشدید می کنند.  اما لباس هایی از جنس پنبه یا الیاف طبیعی به دلیل داشتن خواص ضد تعریق مانع ایجاد این بوی بد در بدن می شوند. این لباس ها از ماندن رطوبت بر روی سطح پوست جلوگیری کرده و همین مسئله باعث می شود که محیطی برای  رشد باکتری ایجاد نشود.

به طورکلی توصیه می کنیم که از لباس ها و یا زیرپوش های نخی و پنبه ای استفاده کنید تا عرق در لباس های شما نماند و بوی بدی نگیرد .

سخن پایانی

بوی بد عرق یکی از اصلی ترین مشکلات افراد به خصوص در فصول گرم سال مانند تابستان می باشد. این بو به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طورکلی عرق به تنهایی هیچ بویی ندارد و زمانی که باکتری ها در محیط مرطوب عرق شروع به رشد و فعالیت می کند،  بوی بدی از بدن منتشر می شود .

برای برطرف کردن این بو راه های مختلفی وجود دارد. اصلی ترین و مهم ترین عامل برای جلوگیری از بوی بد عرق در بدن حفظ نظافت شخصی، استحمام مرتب و خشک نگه داشتن سطح پوست می باشد.  برای استحمام می توان از شامپوهای تخصصی مانند شامپوی بدن اسپرت تراست استفاده کرد.  این شامپوها خاصیت ضد تعریق و خوشبوکننده دارد که باعث می شود بدن بوی خوبی بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *